Jul och nyårshälsning från styrelsen i form av ett bildspel från jubileumsseglingarna Peter Norling Memorial.
2018 års sista begivenhet var teknikträffen som i år ägde rum hos Stockholms Mattlangett. Förutom att vi fick veta allt om båtmattor och dynor så pratade vi också om litiumbatterier, peken, spinnakersegling m.m. Rapport från mötet finns här:
I Tyskland har den första av de två nya Omega 42:or som byggts nu blivit sjösatt. Här finns en rapport från en dansk båtsite:
Årets sensommarträff ägde rum på Gällnö i Stockholms mellanskärgård. Läs rapport från träffen här:
Lars G Karlsson seglade ÅF Offshore Race (tidigare Gotland Runt) med SWE 106 Oriole II. Här är hans rapport:
Som ett led i jubileumsfirandet med anledning av att Omega 42:an blivit 40 år så hölls en jubileumssegling i samband med Peter Norlin Memorial i slutet på maj. Hela 18 Omega 42:or deltog varav två kom ända från Danmark. Läs rapporten från seglingen här:
Hur mycket väger egentligen en Omega 42? Att vikten normalt ligger över minimivikten enligt klassregeln på 7 400 kg misstänkte väl de flesta. Men hur mycket? En fingervisning fick vi i slutet på april då fyra båtar vägdes med krönt våg enligt SRS. Läs vidare här:
I senaste numret av Search Magazine finns en lång artikel om Omega 42 skriven av vår hedersledamot Bengt Therner (SWE 152 Amandla). Läs artikeln som pdf här:
Praktiskt Båtägande har i ett specialnummer en artikel om Omega 42 som du kan läsa här:
En rapport från jubilemumsårsmotet den 3 mars (då vi också kunde beskåda Sällskapets fina monter i A-hallen på Allt för Sjön) finns här:
I Tyskland håller man – lagom till att Omega 42:an fyller 40 år – på att bygga två nya Omega 42:or. Skrov och däck har byggt i Sverige och de har sedan transporterats ner till Tyskland för färdigställande hos det lilla varvet Müritz Boot Service. Här finns en lång nätartikel om byggandet: